پلاستیک ها
 
درباره وبلاگ


هدف و انگيزه من از راه اندازي اين وبلاگ ايجاد دريچه و روزنه اي براي برقراري ارتباط با ساير علاقه مندان به اين علم جذاب و شيرين بوده است. از پيشنهادات و انتقادات شما عزيزان خوشحال مي شوم و آماده دريافت مقالات و مطالب جالب شما عزيزان هستم تا با اسم خودتان در اين وبلاگ درج کنم.
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • ردیاب جی پی اس ماشین
  • ارم زوتی z300
  • جلو پنجره زوتی

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پلیمرایران و آدرس polymeriran.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





پلیمرایران
مقاله/پروژه/جزوه




● انواع پلاستیک:

دانشمندان و مهندسان صدها گونه پلاستیک ساخته اند. این مواد ساخت بشر، خواص گوناگون بسیار دارد. برخی سخت، بعضی نرم، پاره ای، شفاف می باشند. پلاستیک های سخت در تولید بعضی محصولات و پلاستیک های نرم در تهیه برخی تولیدات مورد لزوم و پلاستیک های دیگر، کاربردهای دیگر دارد.

برای مثال آلیاژهای وینیل Vinyl را می توان در بسیاری از محصولات به کار برد، زیرا خواص گوناگون فراوانی دارند. برخی وینیل ها، خواص پلاستیک بستگی به مواد شیمیائی و شیوه های ساخت آنها دارند.

پلاستیک ەای سخت یا پلاستیک های سفت برای ساختن محصولاتی چون ظروف غذاخوری، کلاه خود، فوتبال، جا و قالب ساعت، رادیو، دوربین عکاسی، چراغ قوه به کار می رود. سطح این پلاستیک در برابر سائیدگی و خوردگی مقاوم است. برای نمونه پلاستیک های سخت شامل: ملامین ها، فنولیک ها، اپوکسی ها و آلکیدها می گردد. بسیاری از پلاستیک ەا را با آمیختن موادی با آنها چون الیاف شیشه و ترکیبات فلزی پنبه نسوز و غیره محکم تر و مقاوم تر می نمایند. باین مواد استحکام بخش Filler گویند. چون پلاستیک با مواد استحکام بخش (فیلرها) مخلوط شد. اپوکسی مرکب شده خیلی سخت و محکم می شود به طوری که می توان آن را به جای فلزات به کار برد و شکل دلخواه را به آن داد. پلاستیک ها را با حصیرهای الیاف شیشه ای، پارچه یا کاغذ می توان سخت و سفت کرد و به آن باصطلاح پلاستیک های تقویت و سخت شده گویند.

پلاستیک های بافته شده با الیاف پلاستیکی نرم است. اما الیافی که از پلاستیک های سخت ساخته می شود سخت و سفت می باشند. نایلون بقدر کافی سخت است تا جائی که برخی از قسمت های ماشین آلات را از آن می سازند. از نایلون بافته های بسیاری چون جوراب ساقه بلند می سازند.

پلاستیک های نرم، یا پلاستیک های قابل ارتجاع شامل: پلی تیلن ها Polythylenes سیلیکون ها Silicones، و ینیل های نرم و اوره تانس Urethanes می باشند.

این پلاستیک ها برای ساختن محصولات قابل ارتجاع چون، اسباب بازی، بطری فشارپذیر، بشقاب و سبدهای رختشوئی کاربرد دارد.

برخی از پلاستیک های نفتی برای ساختن مواد اسفنجی شکل، مانند کاناپه ها، تشک ها، پشتی ها، مبلمان خانه و اتومبیل به کار می رود، پلاستیک ەا را با افزودن مواد دیگر یا ترکیب با پلاستیک های دیگر به صورت دلخواه نرم یاسخت می کنند.

● پلاستیک های شفاف:

ممکنست نرم یا سخت باشد. برخی رنگین و بعضی برنگ شیشه هستند.

● پلاستیک های شفاف معمولی شامل:

پلی استیرن ها Polstyrenes می باشند. از این پلاستیک ها باندازه بسیار در ساختن پاکت، برای بسته بندی خوراک، دارو، اسباب بازی، لباس و پارچه و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می کنند. پلاستیک نرم شفاف برای روکش حافظ لوازم خانه بی آنکه به زیبائی آنها آسیب برساند به کار می برند پلاستیک های سخت شفاف را در قاب عینک، ساعت های کریستال و عدسی های بصری به کار می برند. برای ساختن عدسی ها از آکرلیک که شفاف تر و کمتر از عدسی های شیشه ای ترد و لطیف است استفاده می کنند.

● پلاستیک های دکوری:

اغلب شبیه طلا، نقره، مرمر، چوب، یا چرم دیده می شوند. کارخانه داران (۱) باین اشیاء با آمیختن رنگ های دلخواه به پلاستیک آنها را شبیه چیزهای یاد شده در می آورند. (۲) با ژوشش دادن یا آمیختن سطح آنها بماده و رنگ مورد نظر یا (۳) با آمیختن آنها با مواد دیگر. آجر و کاشی دیورا و کف پوش و بسیاری از اشیاء خانه، فروشگاه ەا و ادارات از پلاستیک است. پلاستیک با بافت مخصوص برای کفش، کمربند و بارند به کار می رود.

اسباب بازی، چیزهای نوظهور و جواهرات پلاستیکی را با روکش نازک پوشش می دهند لایه های پلاستیک بهم متصل می شوند یا با مواد دیگر ترکیب شده به صورت سفت و سخت در می آیند.

این لایه های ترکیب شده است را لامی نیت Laminate می گویند. در برخی لامی نیت ها، پلاستیک ها که روی آن ها نقاشی شده به صورت و شکل طبیعی چوب یا مرمر در می آورند.

پلاستیک های مقاوم در برابر گرما و تأثیرت شیمیائی مقاوم هستند. مهندسان با استفاده از پنبه نسوز فنولیک ها Phenolics برای ساختن نوک مخروطی موشک که می باید مقاومت خیلی زیادی را در برابر حرارت داشته باشد، بکار می برند. شیمیدان ها کانتینرها و لوله های پلاستیکی مقاومی برای ذخیره مواد شیمیائی و جابه جا کردن از جائی به جائی می سازند.

● الیاف پلاستیکی و کارخانه ها:

خواص اختصاصی این الیاف آنست که مناسب برای لباس و محصولات دیگر پارچه ای می باشد، پلاستیک هائی که برای ساختن پارچه به کار می روند ـ این الیاف محکم، سبک و مقاوم در برابر زنگ است. برای نمونه الیاف پلاستیکی شامل نایلون، اورلن، داکرون و داینل DYNEL می باشند.

● کاربردهای اختصاصی پلاستیک:

هر یک از انواع پلاستیک خواص بسیار دارد. با مطالعه و بررسی خواص پلاستیک به وسیله دانشمندان و مهندسان می توان بهترین پلاستیک را برای هر کاری برگزید. زیرا پلاستیک ها خواص اختصاصی بسیار دارند. از آنها می شود برای کارهای خاصی مورد استفاده قرار داد

در صنعت از پلاستیک در ساختن برخی از قطعات مهم ماشین آلات استفاده می کنند. دنده ها و یاتافانها را که بی صدا و به روغن کاری نیاز اندک دارند یا اصلاً به روغن کاری نیاز ندارند از پلاستیک می سازند. پلاستیک هائی چون رزین های ایوکسی در برابر خوردگی مقاومت دارند از قبیل جوشکاری که در ساختن برخی از قسمت های تنه و قاب های دوچرخه استفاده می شود. پلاستیک های سیلیکون مانند لغزان سازها عمل می کنند.

در صنایع مختلف، پلاستیک ها کاربردهای فراوانی دارند. لامی نیت فنولیک برای جعبه های تلویزیون و دستگاه های دیگر الکترونیکی به کار می رود. در صنعت نفت پلاستیک های میکروسکپی کروی کاربرد محافظت تبخیر از تانکرها دارد. میلیون ها از این موجودات کروی شناور روی نفت یا موم همچون ضد تبخیر عمل می کند.

در معماری و ساختمان های خانه با تقویت پلاستیک های پلی استر را، می توان شبیه مرمر، سنگ قدیمی و بسیاری از موارد و مصالح دیگر درآورد. پیشخوان های رنگی پلاستیک های شفاف زیبا، بسیاری از قسمت های بیرونی و درونی و ساختمان ها را از پلاستیک می سازند بلوک های سیمانی را می توان با پوششی از لایه های پلاستیکی سخت شیشه ای ساخت.

پلاستیک ها، محافظت در برابر آب و هوا را به خوبی انجام می دهند. ساختمان سازان رنگ های الکید رزین پلاستیک به کار می برند. آنها همچنین از مواد بیرونی و پوششی سقف های پلاستیکی استفاده می کنند. پلاستیک های اسفنجی کفی در برابر حرارت و سرما مقاومت می کنند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







چهار شنبه 25 اسفند 1391برچسب:پلاستیک, انواع پلاستیک , :: 15:41 ::  نويسنده : محمد شکری